Wonen is een recht

7 maart 2022

Jongeren willen in hun eigen stad blijven wonen, net zoals ouderen en werkenden oud willen worden in de stad die hen zo lief is. Als PvdA snappen wij dit: Oldenzaal is dé stad in Twente waar je op wilt groeien en oud wilt worden.

Helaas zien we dat de huizenprijzen door het dak gaan. Het risico ontstaat daardoor dat alleen mensen met de dikste portemonnee in Oldenzaal kunnen wonen. Dit zijn on-Oldenzaalse praktijken.

Wij zien het als onze opdracht om iedereen die in Oldenzaal wil blijven wonen een betaalbare woning te kunnen bieden. We zijn daarom streng voor mensen en bedrijven die geld willen verdienen aan huizen in onze mooie stad. Er moet binnen onze strakke stadsgrenzen meer gebouwd worden. Dit betekent meer woningen in alle prijsklassen, geschikt voor mensen in alle levensfases. Daarom moeten we ook verder kijken dan de huidige woonvormen. Denk hierbij aan kamerhuur voor jonge Oldenzalers die op eigen benen willen staan of aan Knarrenhofjes voor ouderen die dichter bij elkaar willen staan. Ook moet het wonen in de binnenstad worden aangemoedigd. Het omzetten van winkelpanden naar woonhuizen kan het woningtekort en de verloedering van de binnenstad tegengaan.

Wij streven naar een veilige en schone stad voor haar zodat de stad aantrekkelijk wordt om er te blijven wonen. Zowel de Oldenzaalse jeugd kan hiermee worden gebonden, net zoals buitenstaanders hiermee verleid kunnen worden. Zo is er een compacte kern met een viertal wijken. Om in goede en passende woningen te voorzien zal er in overleg met de WBO versneld ingezet worden op de maximale bouw van woningen voor ouderen om zo de doorstroming te bevorderen. Daarnaast zullen we ons inzetten voor het duurzaam bouwen. Hierin is ook een taak weggelegd voor de WBO om de bestaande woningen te verduurzamen en isoleren. De gemeente en de WBO trekken hierin samen op. Wij zullen ons ook landelijk, maximaal inzetten om de verhuurdersheffing van tafel te krijgen. Samen met onze landelijke en provinciale vertegenwoordigers stellen we alles in het werk om de struikelblokken in de wet en regelgeving weg te nemen, zodat sociale huurwoningen snel gerealiseerd kunnen worden.

Wij dromen van een Oldenzaal waarin huizen gebruikt worden om in te wonen en elke Oldenzaler in een betaalbaar huis kan (blijven) wonen. Daarmee streven wij naar het behoud van inwoners en daarmee naar het behoud van middelen. Wij stellen daarom de volgende zaken voor:

• Betaalbaar bouwen betekent niet dat er alleen maar kleine tweepersoonswoningen worden gebouwd. Ook gezinnen moeten de mogelijkheid krijgen om betaalbaar te wonen;
  • Sociale huurwoningenmogen niet geliberaliseerd of gesloopt worden ten behoeve van ondernemersgewin;
  • We gaan experimenteren met creatieve, passende woonoplossingen voor jongeren(kamerhuur), werkenden (tiny houses) en ouderen (Knarrenhofjes);
  • Middenhuur woningen tot en met 950 euro per maand moeten 40 procent van de nieuwbouw omvatten, zodat ook startersdie te veel verdienen voor sociale huur, maar te weinig voor een koopwoning, de mogelijkheid krijgen om in Oldenzaal te blijven wonen;
  • De PvdA Oldenzaal geeft voorrang aan doorstromers bij de verdeling van de nieuw te bouwen middenhuur woningen, zodat doorstroming naar middenhuur gestimuleerd kan worden;
  • De inkomensgrens om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning moet verhoogd worden naar tenminste 47.500 euro;
  • Speculantenmoeten actief geweerd worden: huizen moeten verkocht worden aan mensen die een dak boven hun hoofd willen en niet aan investeerders;
  • Er moet een huisvestingsvergunningingevoerd worden, waarmee de gemeente ervoor zorgt dat woningen terechtkomen bij mensen die een sociale, economische, of maatschappelijke binding hebben met de regio waar wij zo trots op zijn;
  • De PvdA Oldenzaal wil experimenteren met sociale huurkoop: een principe waarin de gemeente sociale koopwoning introduceert. Deze woningen hebben een prijs tot 225.000 euro en zijn bedoeld voor gezinnen met een inkomen tot en met anderhalf keer modaal. Wij willen een nieuwe stichting in het leven roepen die deze woningen toewijst. Gezinnen kunnen vervolgens de woning terugkopen van de stichting;
  • De gelden ten behoeve van de starterslening moeten uitgebreid worden: startersmoeten de mogelijkheid hebben om 37.500 euro te kunnen lenen bij de gemeente;
  • We gaan inventariseren of leegstaande winkelpandenomgezet kunnen worden naar (tijdelijke) woonruimtes.