Onze oproep aan het college: bespreek lokale misère op landelijk niveau

12 januari 2022

Afgelopen week werd er een steen aan het rollen gebracht door enkele partijen in de Oldenzaalse raad. De noodkreten van de plaatselijke ondernemers en sportverenigingen brachten hen er toe om bij het college aan te dringen op verlichting van de beperkende coronamaatregelen. Oldenzaalse ondernemers hebben met name last van minder beperkende maatregelen zoals deze in Duitsland gelden. Hierdoor besteedt de Oldenzaalse consument nu meer in Duitsland.

De PvdA Oldenzaal en met ons ook D66 en GL zien niets in de ondoordachte oproep om plaatselijk of regionaal het gehanteerde landelijke beleid, dat hoofdzakelijk op medische gronden is gebaseerd, los te laten. Natuurlijk juichen wij, als het mogelijk is, toe dat de maatregelen versoepeld worden zodat de Oldenzaalse winkels weer open kunnen en er weer in clubverband gesport kan worden.

Graag zouden we zien dat niet alleen de medische kant leidend is, maar ook meer rekening wordt gehouden met de economische gevolgen en het algemeen welbevinden van mensen. Mocht het medische aspect voorrang krijgen dan zal er een betere tegemoetkoming moeten komen voor de ondernemers. De financiële gevolgen van de door onze regering genomen coronamaatregelen vallen wat de PvdA Oldenzaal betreft niet onder de noemer ondernemersrisico en dienen beter en ruimhartiger gecompenseerd te worden.

Onze boodschap: blijf varen op landelijke kennis en expertise en vermijd lokaal of regionaal beleid dat gebaseerd is op grillen en ondoordachtheid. Lees hieronder de hele brief.

20220112 Brief corona