Een gezond leven

Door Nick Kramer op 8 maart 2022

Met het uitbreken van de COVID-19-pandemie hebben we gezien hoe belangrijk gezondheid is. Toch weten wij als PvdA dat gezond-zijn meer is dan het ontbreken van ziekte: het gaat ook om het hebben van sociale relaties en het hebben van waardevol werk. Nu we steeds ouder worden dan voorheen, moet het niet alleen gaan om de vraag hoe we oud kunnen worden, maar ook om de vraag op welke manier we oud willen worden.

Wij vinden dat elke Oldenzaler recht heeft op een waardevol leven, waarin dat wat de Oldenzaler wil en kan, centraal staat. Deze visie moet ook naar voren komen in het beleid van de gemeente. Zo worden ook Oldenzalers steeds ouder. Dit betekent dat we meer aandacht moeten hebben voor zaken die ervoor kunnen zorgen dat we niet alleen ouder worden, maar ook gelukkiger ouder worden. Denk hierbij ook aan thema’s als het bestrijden van armoede, eenzaamheid en een gebrek aan beweging.

Elke vier jaar spreekt de gemeente Oldenzaal haar ambities uit voor de gezondheid van Oldenzalers. In deze ambitie wordt teveel gestuurd op gezondheidsindicatoren (zoals roken en alcoholconsumptie) die niet meer bij deze tijd passen. Wij vinden het belangrijk dat de gemeente ook oog houdt voor zaken die net zo belangrijk zijn voor de individuele gezondheid. Wij doen daarom de volgende voorstellen:

• De gemeente omarmt het concept van positieve gezondheidzodat belangrijke factoren van een gezond bestaan niet onderbelicht blijven;
  • De gemeente moet een integrale aanpak ontwikkelen tegen eenzaamheid, hetgeen helaas in alle lagen van onze bevolking voorkomt. We moeten meer samenwerken met huisartsen, sociaal werkers en (wijk)verpleegkundigen, zodat eenzaamheid vroegtijdig gesignaleerd kan worden. Daarnaast moeten we onze stad zo inrichten dat de openbare ruimte meer in het teken komt te staan van ontmoeten;
  • Er moet meer geld geïnvesteerd worden in het welzijnvan burgers. Dit betekent dat we meer moeten samenwerken met zorgverzekeraars en zorgorganisaties;
  • Omdat wij een gemeente met een gezicht willen zijn, vinden wij dat elke hulpbehoevende recht heeft op zorgmet een gezicht. Goede thuiszorg wordt daarom aan elke Oldenzaler geboden door een vaste thuiszorgmedewerker;
  • Contracten met aanbieders van zorgworden niet langer afgesloten op basis van de laagste prijs. Kwaliteit van zorg moet voortaan het leidende principe zijn;
  • De gemeente gaat verkennen in hoeverre het mogelijk en haalbaar is om een lokaal thuiszorgbedrijf op te zetten;
  • De bureaucratie in de lokale zorgmoet op de schop. Zo blijft de huidige bijdrage van hulpbehoevenden die aanspraak doen op WMO-zorg op het laagste tarief;
  • Omdat de vergrijzing onvermoeid doorzet, willen wij dat er in bouwplannen meer aandacht komt voor wooninitiatieven voor ouderen, zoals levensbestendige woningen, zodat zij langer thuis kunnen blijven wonen;
  • Elke Oldenzaler, van jong tot oud, moet om de hoek kunnen sporten, ongeacht de dikte van de portemonnee. Voor kinderenis er financiële ondersteuning op het moment dat ouders of verzorgers hier geen middelen voor hebben. Omdat wij het belangrijk vinden dat elk kind kan ontdekken welke sport hem of haar gelukkig maakt, willen wij onderzoeken of het aantal sporten waarvoor financiële ondersteuning wordt geboden, uitgebreid kan worden;
  • Sportverenigingendie gezondheidsinitiatieven uitrollen, bijvoorbeeld voor het bestrijden van obesitas of het terugdringen van eenzaamheid, moeten daarvoor beloond worden in de vorm van extra tegemoetkomingen.

Nick Kramer

Ik vind dat elke Oldenzaler binnen de grenzen van zijn kunnen de verplichting heeft om bij te dragen aan onze lokale samenleving. Ik heb deze grens nog niet bereikt. Daarom wil ik mijn bijdrage gaan leveren aan het lokale bestuur van de gemeente Oldenzaal, in welke hoedanigheid dan ook. In tegenstelling tot veel (aspirant-)politici heb

Meer over Nick Kramer