Dag van de Arbeid: het Oldenzaalse raadsprogramma en onze inzet

Door Nick Kramer op 30 april 2022

Vandaag vieren we de Dag van de Arbeid: een dag waarop we stilstaan bij de lange strijd die geleverd is om de achturige werkdag te introduceren. Ruim honderd jaar na de invoering van de achturige werkdag, vieren we dit nog steeds. Het is belangrijk om dit jaarlijks te vieren, omdat we daarmee niet vergeten dat verandering niet vanzelf gaat.

Vandaag de dag is de lengte van onze werkdagen niet langer een prominent onderdeel van de gesprekken die we voeren. In plaats daarvan is de nadruk veel meer komen te liggen op thema’s als zekerheid en waardevol werk. Aan de ene kant werken we om te leven. Vast werk, waarmee je kunt rekenen op een fatsoenlijk salaris is volgens ons een van de randvoorwaarden voor het leiden van een onbezorgd bestaan. Aan de andere kant willen we met ons werk een waardevolle bijdrage leveren aan de samenleving. Een groot deel van onze tijd besteden we namelijk aan ons werk. We ontlenen hier waarde en identiteit aan. Ons werk zorgt ervoor dat wij ’s avonds leuke en minder leuke ervaringen kunnen delen aan de keukentafel. Helaas zien we dat een deel van onze stadsgenoten gedwongen langs de zijlijn staat omdat een beperking hen weerhoudt van meedoen. Dit strookt niet met onze opvattingen. Iedereen behoort immers te kunnen rekenen op de zekerheid en de waarde die voortkomen uit werk.

Op maandag 25 april heeft de Oldenzaalse gemeenteraad unaniem voor de motie ‘Raadsprogramma’ gestemd. Daarmee hebben alle Oldenzaalse politieke partijen de wil uitgesproken om tot een raadsprogramma te komen: een tegenhanger van het traditionele coalitieprogramma. Een raadsprogramma is een soort document waarin ambities staan voor de komende raadsperiode. Bij de totstandkoming van een raadsprogramma wordt gezocht naar gedeelde doelen op hoofdlijnen. De vraag hoe ‘de politiek’ deze ambities gaat halen en met welke middelen deze ambities behaald worden, blijft een punt van discussie. Het is daarnaast niet mogelijk om alle belangrijke thema’s te vatten in een raadsprogramma. De actualiteit zal het raadsprogramma uiteindelijk inhalen, waardoor politieke discussies alsnog van de grond zullen komen.

De PvdA Oldenzaal heeft voor de motie gestemd, omdat (1) wij het raadsprogramma zien als een middel om als kleine politieke partij onze idealen te verwezenlijken; (2) het raadsprogramma ruimte laat voor politieke discussies; (3) wij op dezelfde manier geïnformeerd worden als andere (bijvoorbeeld coalitie-)partijen; en (4) de PvdA Oldenzaal nooit een experiment uit de weg gaat. Voorafgaand aan de stemming hebben wij binnen de fractie hevig met elkaar gediscussieerd. Zo zitten er een aantal voorwaarden vast aan onze deelname aan een raadsprogramma, te noemen:

1. Het moet gaan om een raadsprogramma op hoofdlijnen; niet om een raadsakkoord, omdat dit formele verbintenis suggereert.
  2. Het proces moet leidend zijn, niet de snelheid. Met andere woorden: de kwaliteit van het raadsprogramma mag niet ten koste gaan aan de snelheid waarmee sommige partijen deze tot stand willen brengen. Een kwalitatief goed raadsprogramma moet immer de uitgangspositie blijven.
  3. In het verlengde van 2: onze wens om het proces zorgvuldig te doorlopen wordt mede ingegeven door de snelheid waarmee de huidige coalitie (WG-VVD-CDA) tot stand gekomen is. Daarnaast heeft de coalitie onze zorgen over de omvang van de coalitie (17 van de 23 zetels) in de wind geslagen, hetgeen in onze ogen haaks staat op een door een raadsprogramma ingegeven werkwijze.
  4. Er wordt een onafhankelijke procesbegeleider aangewezen.

Het raadsprogramma biedt voor ons de kans om aandacht te vragen voor thema’s die voor ons – zeker op een dag als vandaag – heel belangrijk zijn. Gedurende het proces gaan wij daarom aandacht vragen voor de volgende thema’s:

1. Wij gaan werken aan waardevol werk voor iedereen. Dit betekent meer beschutte werkplekken en een basisbaan voor iedereen die kan en wil werken, maar onvrijwillig langs de zijlaan staat.
  2. Wij gaan strijden voor zekerheid voor iedereen. Dit betekent bijvoorbeeld dat de gemeente goed voor haar werknemers dient te zorgen: schoonmakers en andere ondersteunende diensten die nu ingehuurd worden, moeten in dienst genomen worden van de gemeente wanneer zij dat willen. Daarnaast moet er meer aandacht komen voor armoedebestrijding. Er is immers niets meer on-Oldenzaals dan armoede.

Tot slot wil ik iedereen een feestelijke Dag van de Arbeid wensen. Sta vandaag vooral stil bij de zaken die moeten veranderen en bij de invloed die je daar zelf op hebt.

Hartelijke groet,
Nick.

Oh ja: onze fractiekamer staat op dinsdagavond altijd open voor iedereen die langs wil komen. Meld je vooraf even aan door een WhatsApp-bericht of mail te sturen naar Nick Kramer via 06-10644097 of [email protected].

Nick Kramer

Ik vind dat elke Oldenzaler binnen de grenzen van zijn kunnen de verplichting heeft om bij te dragen aan onze lokale samenleving. Ik heb deze grens nog niet bereikt. Daarom wil ik mijn bijdrage gaan leveren aan het lokale bestuur van de gemeente Oldenzaal, in welke hoedanigheid dan ook. In tegenstelling tot veel (aspirant-)politici heb

Meer over Nick Kramer